[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 9، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1382 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 73-95 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل دسترسی به فرصتهای برابر در توسعه آموزش عالی دولتی در کشور
دكتر عصمت مسعودی 1، دكتر منوچهر جواهری
1- ، rahayesh@yahoo.com
چکیده:   (13266 مشاهده)
دسترسی به فرصتهای برابر آموزشی یکی از آرمانهای بسیاری از نظامها (و از جمله نظام جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر عدالت اجتماعی طراحی شده) است. برای تحقق این مهم از یک سو به سنجش موقعیت میزان دسترسی به فرصتهای آموزشی در مناطق مختلف کشور و بین اقشار زن و مرد در مقاطع تحصیلی نظیر دبستان، راهنمایی تحصیلی، دبیرستان و دانشگاه نیاز است و از سوی دیگر راهکارهایی برای کاهش نابرابری در دسترسی به فرصتهای آموزشی باید مد نظر قرار گیرد. در این مقاله که با استفاده از بخشی از نتایج پایان نامه دکتری در رشته مدیریت آموزشی در کشور تدوین شده است، ابتدا ضمن مرور ادبیات موضوع، برداشتهای مختلف از عدالت آموزشی و منظور از دسترسی برابر به فرصتهای آموزشی تشریح گردیده و راهکارهای ایجاد فرصت برابر در دسترسی به آموزش عالی بااستفاده از تجارب جهانی مدنظر قرار گرفته است. سپس با انجام یک تحقیق توصیفی به سنجش موقعیت آموزش عالی در استانهای مختلف کشور با بهره گیری از آمار دانشجویان دختر و پسر پذیرفته شده هر استان در کنکور سراسری سال مورد نظر دانشگاه های دولتی کشور نسبت به جمعیت دختر و پسر دیپلمه همان استان (در رده های سنی 18-22 سال) درهمان سال پرداخته شده است. سرانجام، استانهایی که دیپلمه های آنها در حد بالای متوسط جذب دانشگاه ها شده اند به تفکیک دختران و پسران و به کمک ضریب جینی و منحنی لورنز مشخص گردیده‏اند. همچنین استانهایی که با معیار ورود دیپلمه های آنها به آموزش عالی دولتی، محروم تشخیص داده شده‏‏‏اند، مشخص گردیده و نتایج آن با استفاده از نمودارها و جداول توصیف شده اند.
واژه‌های کلیدی: عدالت اجتماعی، فرصتهای دسترسی به آموزش عالی، توسعه آموزش عالی، ضریب جینی، منحنی لورنز.
     
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۸/۷/۱۸ | ویرایش نهایی: ۱۳۸۸/۸/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Masody E, Javaheri M. Analysis of Equal Opportunities Access in Development of Public Higher Education in Iran . IRPHE. 2003; 9 (1) :73-95
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-529-fa.html

مسعودی عصمت، جواهری منوچهر. تحلیل دسترسی به فرصتهای برابر در توسعه آموزش عالی دولتی در کشور. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1382; 9 (1) :73-95

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-529-fa.html



سال 9، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1382 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764