[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 9، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1382 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 127-155 برگشت به فهرست نسخه ها
رویکردی اساسی در بررسی سلامت روانی دانشجویان"مدلی برای مداخله"
دكتر علیرضا جزایری 1، شهربانو قهاری
1- ، alijazzz@yahoo.com
چکیده:   (11968 مشاهده)
بهداشت روانی فقدان بیماری روانی و حالتی از سلامتی را در بر می گیرد. در این راستا یکی از اهداف سازمان جهانی بهداشت کاهش میزان بروز بیماریهای روانی است. بار مالی و اجتماعی بیماریهای روانی فشار بزرگی را به دولتهای اکثر جوامع وارد می سازد. افت عملکرد و کاهش بهره وری اقتصادی جمعیتهای مبتلا به بیماری روانی واقعیتی انکارناپذیر است. با توجه به این که اکثر مبتلایان به بیماری روانی جوانان هستند، توجه و اهتمام دولتها در سراسر دنیا به این امر ضروری است. متأسفانه بخشی از جوانان که به بیماری روانی مبتلا می شوند، دانشجویان هستند. همان طور که مشکلات و بیماریهای روانی دانشجویان می‎توانند لطمه جبران ناپذیری به جوامع وارد سازند، ارتقای سطح بهداشت روانی و درمان مشکلات روانی دانشجویان از اموری است که باید جدی گرفته شود. بدین منظور مطالعه ای در راستای بررسی سلامت روانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان ورودی سال 1379 رشته روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن بودند که از بین آنها 120 نفر (60 زن و 60 مرد) به صورت تصادفی انتخاب شدند. چون هدف پژوهش بررسی میزان فراوانی افسردگی در این دانشجویان بوده است پرسشنامه افسردگی بک در اختیار آنها قرار گرفت. نتایج نشان دادند که 82/29% کل دانشجویان افسرده بودند که از این تعداد 1/19% افسردگی خفیف، 66/6% افسردگی متوسط، 33/3% افسردگی نسبتاً شدید و 83/0% افسردگی شدید داشتند. میانگین افسردگی دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر بوده است (8/9 و 5/6) و این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (05/0 P<). میانگین افسردگی دانشجویان مجرد بیشتر از دانشجویان متأهل بوده است (4/5 و 2/3) و این تفاوت از نظر آماری معنی دار بوده است (01/0 P<). میانگین افسردگی دانشجویان غیربومی بیشتر از دانشجویان بومی بوده است (7/6 و 4) و این تفاوت از نظر آماری معنی دار بوده است (05/0 P<). در همین راستا، مدلهایی برای مداخله در زمینه پیشگیری و درمان بیماریهای روانی در دانشجویان پیشنهاد شده است. برخی از دانشگاه های دنیا این مدلهای مداخله ای را برای کمک به دانشجویان و ارتقای سطح سلامت روانی آنها به کار می گیرند. به نظر می رسد که تلفیقی از راهکارها و راهبردهای مربوط به مدلهای مختلف دانشگاه های خارج از کشور را می‏توان در دانشگاه های کشورمان به کار گرفت. در این مقاله تعدادی از مدلهای مداخله ای ارائه شده اند.
واژه‌های کلیدی: سلامت روانی دانشجویان، مدلی برای مداخله.
     
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۸/۷/۱۸ | ویرایش نهایی: ۱۳۸۸/۸/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jazayeri A, Ghahari S. Basic Approach in Assessment of Mental Health in University Students “A Model for lntervention”. IRPHE. 2003; 9 (1) :127-155
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-531-fa.html

جزایری علیرضا، قهاری شهربانو. رویکردی اساسی در بررسی سلامت روانی دانشجویان"مدلی برای مداخله" . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1382; 9 (1) :127-155

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-531-fa.html



سال 9، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1382 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3647