[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 8، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1381 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 27-42 برگشت به فهرست نسخه ها
پیامدهای حاصل از استفاده از اینترنت برای آموزش عالی: بررسی روانشناسی، اجتماعی این پدیده
دكتر فاطمه باقریان
، fbagheri@irphe.ir
چکیده:   (10258 مشاهده)
این تحقیق تحولات روانی – اجتماعی در چگونگی استفاده از سیستم ارتباطات رایانه ای (اینترت) برای ارتقای آموزش دانشگاهی را بررسی می کند. این بررسی براساس اطلاعات جمع آوری شده از 3 مطالعه تنظیم شده است که شامل مشاهده چگونگی استفاده از اینترنت برای تداوم بحث کلاسی و تبادل اطلاعات درسی (discussion group)، و مقایسه کلاسهایی با بیشترین و کمترین میزان فعالیت در استفاده از ارتباطات رایانه ای می باشد. مطالعه بعدی بررسی نگرش و انگیزه دانشجویان در استفاده از اینترنت است. نتایج حاصل از این مطالعات نشان دهنده تعامل پیچیده فرآیندهای روانی – اجتماعی – سازمانی استفاده-کنندگان با فناوریهای رایانه ای در زمینه آموزش هستند. حاصل سه تحقیق نشان داد که از 2512 درس ارائه شده در دانشگاه فقط 574 درس (22 درصد ) از سیستم اینترینت و discussion groups برای تبادل اطلاعات و بحثهای آموزشی استفاده کرده بودند. از این 574 کلاس، فقط 164 کلاس (5/6 درصد)‌حداقل 10 باز از طریق ارتباطات رایانه ای به بحث یا تبادل اطلاعات پرداخته بودند. پرسشنامه ها نیز بر دلایل روانی – اجتماعی در عدم استقبال از این فناوریها برای آموزش اشاره می کردند. مهمترین این دلایل نداشتن وقت کافی و انگیزه و علاقه بود. نتایج همچنین دلالت بر این دارند که استفاده مؤثر از ارتباطات رایانه ای در ارائه آموزش بیشتر بستگی به زمینه های روانی – اجتماعی – سازمانی استفاده کنندگان دارد تا به امکاناتی که خود فناوری ارائه می دهد.
واژه‌های کلیدی: گروههای خبری درسی، بحثهای گروهی، اینترنت در آموزش عالی، فناوری رایانه ای، ارتباطات رایانه ای و آموزش دانشگاهی، ارتقای آموزش دانشگاهی.
     
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۸/۹/۲۱ | ویرایش نهایی: ۱۳۸۸/۹/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


باقریان فاطمه. پیامدهای حاصل از استفاده از اینترنت برای آموزش عالی: بررسی روانشناسی، اجتماعی این پدیده. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1381; 8 (1) :27-42

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-576-fa.html



سال 8، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1381 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3730