[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 13، شماره 1 - ( بهار 1386 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 75-89 برگشت به فهرست نسخه ها
معیارهای انتخاب ابزارهای تالیف محتوا در یادگیری الکترونیکی
دکتر فتانه تقی یاره 1، ملودی سیادتی
1- ، f.taghiyar@ut.ac.ir
چکیده:   (15515 مشاهده)

در حال حاضر،شاید یکی از نویددهنده‌ترین و رو به رشد‌ترین دستاوردهای پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطاتیاددهی/یادگیری الکترونیکی و مبتنی بر اینترنت باشد که مواردی نظیر کمبود فضای آموزشی،حجم انبوه اطلاعات دردسترس و درگیریهای زمانیاستادان و دانشپژوهان ضرورت آن را بیش از پیش آشکار میسازد.اساسیترین مخاطره در امر یاددهی/یادگیری الکترونیکیتولید و مدیریت محتوای آموزشی مناسب با در نظر گرفتن خصوصیات اجتماعی، روانشناختی و تربیتی فراگیران و متناسب با علایق، شیوه درس خواندن و سطح دانش آنان است.در این میان، در پی افزایش توانمندیها و قابلیتهای ابزارهای تألیف محتوا در سالهای اخیر، استقبال و بهره‌وری از آنها به نحو چشمگیری افزایش یافته است و به‎خصوص با ظهور امکاناتی نظیر «انطباقبا نیازهای فراگیران»، این‌گونه ابزارها نقش برجسته‌ای را در روند تولید محتوای آموزشی ایفا می‌کنند.در این مقاله با هدف بررسی اهمیت ابزارهای تألیف محتوا در افزایش کارایی نظامهای یاددهی/یادگیری الکترونیکی، به بررسی مقایسه‌ای ابزارهای موجود و توانمندیها و نقصانهای آنان پرداخته شده است.این بررسیها با در نظر گرفتن معیارهایی نظیر زمان لازم برای طراحی، محیط طراحی، هماهنگی با استاندارد‌های موجود در حوزه یاددهی/یادگیری الکترونیکی و قابلیتهای بالقوه ابزار صورت گرفته‌ است. نتایج به دست آمده در انتخاب و کاربرد این‌گونه ابزارها توسط مدیران صنایع آموزشی بهمنظور افزایش رضایت کاربران و بهره‌وری نظامهای آموزشیکمک شایانی خواهد بود.

 

واژه‌های کلیدی: آموزش الکترونیکی، ابزار تالیف، مقایسه تطبیقی، معیارهای انتخاب و انطباق
متن کامل [PDF 182 kb]   (1521 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۵/۶/۱۵ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۴/۷/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghiyareh F. Key Selection Criteria of E-learning Authoring Tools. IRPHE. 2007; 13 (1) :75-89
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-62-fa.html

تقی یاره فتانه، سیادتی ملودی. معیارهای انتخاب ابزارهای تالیف محتوا در یادگیری الکترونیکی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1386; 13 (1) :75-89

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-62-fa.html



سال 13، شماره 1 - ( بهار 1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3731