[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 15، شماره 4 - ( زمستان 1388 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 83-97 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین نقشه نحوه دستیابی به دانش ضمنی دانشکاران
محمدرضا حمیدی زاده، علیرضا احمدی ندوشن 1
1- ، ahmadi@akpc.ir
چکیده:   (14013 مشاهده)
در جامعه فراصنعتی امروز، دانش یک منبع کلیدی به شمار می رود. از آنجا که قسمتی از دانش به وسیله سازمان و مابقی به وسیله افراد درونی می شود، نظارت و کنترل بر فعالیتهای دانشی بر خلاف فعالیتهای تولیدی دشوار است. در این مقاله با بررسی موانع دستیابی به دانش ضمنی، راهکارهای دستیابی به دانش دانشکارانی ارزیابی شده است که تحصیلات آموزش عالی دارند تا با این شناخت بتوان به تبیین نقشه دستیابی به دانش ضمنی دانشکاران دست یافت. برای گردآوری داده ها از نقشه یادگیری - تعمیق استفاده شده است. این نقشه هفت بخش دارد: یادگیری از طریق عمل، شبیه سازی، مقاله نویسی، مربیگری، پرورش توانمندیهای ساخت و انتقال دانش، تصمیم گیری بر پایه مدلسازی و تعمیق یادگیری. متغیر مداخله گر این نقشه هوشهای نه گانه دانشکاران است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای سه بخشی با 68 گویه بوده است. جامعه آماری دانشکاران 357 نفر است که در واحدهای برنامه ریزی و اطلاعات مدیریت، تحقیق و توسعه، مهندسی عمومی و مهندسی فرایند شرکت ملی صنایع پتروشیمی مشغول به کار هستند. نمونه آماری بر اساس روش نمونه-گیری تصادفی طبقه بندی شده 65 نفر است. تعیین اندازه کاربری هر یک از بخشهای نقشه یادگیری - تعمیق از دستاوردهای این پژوهش است. دستاورد دیگر آن، تعیین میزان اثربخشی هر یک از بخشها برای نیل به دانش ضمنی است.
واژه‌های کلیدی: نقشه دانشی، دانش ضمنی، دانش سازمانی، مدل یادگیری - تعمیق، انواع هوش.
متن کامل [PDF 1818 kb]   (2783 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۹/۳/۱۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamidizadeh M R, Ahmadi Nodooshan A. Explanation the Capturing Plan for Accessing Tacit Knowledge. IRPHE. 2010; 15 (4) :83-97
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-677-fa.html

حمیدی زاده محمدرضا، احمدی ندوشن علیرضا. تبیین نقشه نحوه دستیابی به دانش ضمنی دانشکاران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1388; 15 (4) :83-97

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-677-fa.html



سال 15، شماره 4 - ( زمستان 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3792