[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 15، شماره 4 - ( زمستان 1388 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 63-82 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی موانع بین المللی برنامه های درسی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی از دیدگاه اعضای هیئت علمی (مورد دانشگاه شهید بهشتی)
دكتر کوروش فتحی واجارگاه 1، دكتر محمد یمنی2، عذرا زارع
1- دانشیار ، kouroshfathi@hotmail.com
2- استاد
چکیده:   (15564 مشاهده)
هدف از این پژوهش شناسایی موانع بین المللی کردن برنامه درسی آموزش عالی از دیدگاه اعضای هیئت علمی است. علاوه بر این پرسش اصلی، پاسخگویی به سؤالات فرعی مرتبط با موانع فرهنگی ، موانع مربوط به روش تدریس، موانع مربوط به محتوا، موانع انسانی، موانع ساختاری، موانع تجهیزاتی و موانع سیاسی نیز مدنظر بوده است. برای یافتن پاسخ این پرسشها از یک پرسشنامه 44 سؤالی بر مبنای مقیاس لیکرت در ارتباط با هشت موضوع اصلی مندرج در سؤالات فرعی استفاده شده است. این پ‍ژوهش از نوع توصیفی و آزمونهای آماری مورد استفاده در آن تی تک نمونه ای، تی مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون فریدمن است. با توجه به نتایج این تحقیق، بین پاسخهای ارائه شده اغلب هماهنگی وجود دارد و بعضاً تفاوتهایی هم مشاهده می شود. یافته های تحقیق بیانگر آن است که اعضای هیئت علمی عوامل فرهنگی، انسانی، سیاسی، ساختاری، تجهیزاتی، محتوایی و روش تدریس را به عنوان موانع بین المللی سازی برنامه های درسی می دانند. همچنین، تجزیه و تحلیل داده ها در قالب آزمون تی مستقل بر اساس جنسیت نشان داد که جنسیت بر موانع بین المللی سازی اثرگذار نیست و تجزیه و تحلیل داده ها در قالب آزمون تحلیل واریانس یک طرفه بر اساس گروه آموزشی نشان داد که بین نظرهای اعضای هیئت علمی به تفکیک گروه آموزشی آنها در خصوص موانع بین المللی کردن برنامه درسی تفاوت وجود دارد.
واژه‌های کلیدی: بین المللی سازی، برنامه های درسی آموزش عالی، موانع.
متن کامل [PDF 2778 kb]   (4476 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۹/۳/۱۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fathi Vajargah K, Yamani M, Zare A. A Study of the Internationalization Curriculum Challenges (IOC) in Universities and Educational Institutions from the Viewpoint of Faculty Members at Shahid Beheshti University. IRPHE. 2010; 15 (4) :63-82
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-680-fa.html

فتحی واجارگاه کوروش، یمنی محمد، زارع عذرا. بررسی موانع بین المللی برنامه های درسی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی از دیدگاه اعضای هیئت علمی (مورد دانشگاه شهید بهشتی). فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1388; 15 (4) :63-82

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-680-fa.html



سال 15، شماره 4 - ( زمستان 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3647