[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 13، شماره 2 - ( تابستان 1386 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 49-77 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین خط‌مشی‌ها و عوامل اثرگذار در ارزشیابی درونی گروههای آموزشی: رویکردی براساس پویایی سیستم
آرش بهرامی 1، غلامرضا یادگارزاده، دکتر کوروش پرند
1- ، bahrami.arash@gmail.com
چکیده:   (32052 مشاهده)
چارچوب پژوهش حاضر بر اساس کاربرد روش‌شناسی پویایی سیستم در ارزشیابی درونی شکل گرفته است. هدف از این پژوهش پیشنهاد مدلی به منظور بررسی و تعیین خط‌مشی‌ها و عوامل اثرگذار در کیفیت گروههای آموزشی با استفاده از روش‌شناسی پویایی سیستمها بوده است. بر این اساس، ابتدا عواملی چون عضو هیئت‎علمی، دانشجو، دانش آموخته، پذیرفته‌شده، پژوهش، تدریس، دوره‌های تحصیلی، بودجه، امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی و امکانات و تجهیزات رفاهی به عنوان مؤلفه‌های اثر گذار بر کیفیت گروه از مطالعات نظری، پژوهشهای قبلی و تحلیل عناصر یک گروه آموزشی استخراج و سپس، بر اساس متغیرهای اثرگذار در هر عامل و روابط بین آنها مدلی کلی برای شبیه‌سازی رفتار گروه آموزشی طراحی شد. مدل طراحی شده پس از تعیین اعتبار رفتاری و ساختاری با داده‌های یک گروه مفروض مورد آزمایش قرار گرفت. با اجرای مدل در یک دوره چهار ساله و با توجه به مقادیر اولیه متغیرها و روابط میان آنها در گروه مفروض مشاهده شد که گروه روندی توسعه‌ای را در پیش گرفته است. با استفاده از این مدل می‌توان علاوه بر بررسی نتایج و پیامدهای حاصل از اعمال خط‌مشی‌های پیشنهادی تصمیم‌گیران، میزان تأثیر متغیرها را در کیفیت گروه مطالعه کرد. در نتیجه، مدیران و تصمیم‌گیران می‌توانند از مدل پیشنهادی مانند آزمایشگاهی برای بررسی و آزمون سیاستها و خط‌مشی‌های خود استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: پویایی سیستم، مدلسازی، شبیه‌سازی، ارزشیابی درونی، بهبود کیفیت و آموزش‎عالی
متن کامل [PDF 313 kb]   (1459 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۶/۵/۲۱ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۴/۷/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrami A, Yadegarzadeh G, Paran K. Policy-Making and Factors Affecting Internal Evaluation of Departments: A System Dynamics Approach. IRPHE. 2007; 13 (2) :49-77
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-79-fa.html

بهرامی آرش، یادگارزاده غلامرضا، پرند کوروش. تعیین خط‌مشی‌ها و عوامل اثرگذار در ارزشیابی درونی گروههای آموزشی: رویکردی براساس پویایی سیستم. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1386; 13 (2) :49-77

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-79-fa.html



سال 13، شماره 2 - ( تابستان 1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3731