[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 16، شماره 2 - ( تابستان 1389 ) ::
جلد 16 شماره 2 صفحات 19-40 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی عوامل بازدارنده‌ مشارکت مدرسان دانشگاهها در دوره‌های یادگیری الکترونیکی
سید مجید عبداللهی 1، بی‌بی عشرت زمانی2، عیسی ابراهیم‌زاده3، حسین زارع3، بهمن زندی3
1- دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی آموزش از راه دور،دانشگاه پیام‌نور تهران ، magidabdellahi@gmail.com
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
3- دانشکده علوم انسانی دانشگاه پیام‌نور تهران
چکیده:   (13521 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش شناسایی و رتبه‌بندی موانع عمده بازدارنده مشارکت استادان دانشگاه اصفهان در دوره‌های یادگیری الکترونیکی پیش از راه‌اندازی عملی این دوره‌ها و هدف دیگر آن شناخت تأثیر متغیرهای جمعیت‌شناختی بر میزان بازدارندگی این موانع و ارائه راهکارهایی برای رفع نگرانی‌ و جلب همکاری استادان در این زمینه بوده است. نوع پژوهش توصیفی – پیمایشی است. برای حصول منظور، ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق الگویی مفهومی ‌برای دسته‌بندی موانع مشارکت استادان پیشنهاد و موانع در سه گروه شخصی، نگرشی و زمینه‌ای طبقه‌بندی شد و سپس، بر اساس این الگو پرسشنامه‌ محقق‌ساخته‌ای تهیه شد و در بین یک نمونه 50 نفری از استادان گروههای آموزشی ارائه‌دهنده دوره‌های یادگیری الکترونیکی در دانشگاه اصفهان که به روش تمام ‌شماری انتخاب شده بودند، توزیع شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار Spss و در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد: الف. بازدارنده‌های زمینه‌ای ( با میانگین وزنی معادل2/3) بیشترین و بازدارنده‌های نگرشی ) با میانگین وزنی 02/3( و شخصی )با میانگین وزنی71/2) کمترین میزان بازدارندگی را در ارتباط با مشارکت استادان در دوره‌های یادگیری الکترونیکی دارند. ب. متغیرهای جمعیت‌شناختی تدریس با کمک رایانه و نیز مرتبه علمی‌ بر بازدارندگی موانع شخصی، متغیر مدرک تحصیلی بر بازدارندگی موانع نگرشی و متغیر جنسیت بر بازدارندگی موانع زمینه‌ای تأثیرگذار است.
متن کامل [PDF 280 kb]   (1620 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۹/۱۲/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdellahi M, Zamani B E, 1Ebrahim Zadeh I, Zaree H, Zandi B. Barriers to Participation in Electronic Technology Courses Encountered by University Teachers. IRPHE. 2011; 16 (2) :19-40
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-864-fa.html

عبداللهی سید مجید، زمانی بی‌بی عشرت، ابراهیم‌زاده عیسی، زارع حسین، زندی بهمن. شناسایی عوامل بازدارنده‌ مشارکت مدرسان دانشگاهها در دوره‌های یادگیری الکترونیکی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1389; 16 (2) :19-40

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-864-fa.html



سال 16، شماره 2 - ( تابستان 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764