[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 16، شماره 2 - ( تابستان 1389 ) ::
جلد 16 شماره 2 صفحات 41-60 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت ارزیابی در آموزش‌عالی کشور به منظور ارائه یک چارچوب ادراکی
دکتر سید رسول شاهرضائی
دانش آموخته دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران ، shahrezayi@yahoo.com
چکیده:   (12496 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت ارزیابی آموزش‌عالی کشور و ارائه چارچوب ادراکی انجام گرفته ‌است. این پژوهش از نظر نحوه جمع‌آوری داده‌ها از نوع توصیفی و پیمایشی و با توجه به هدف مقاله از انواع پژوهشهای تحقیق و توسعه است که داده‌های مورد نیاز آن از طریق مطالعات کتابخانه‌ای (سند کاوی) و میدانی (استفاده از پرسشنامه) جمع‌آوری شده است. جامعه آماری پژوهش اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی شهر تهران [درگروههای آموزشی مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش‌عالی] و مدیران حوزه ارزیابی آموزش‌عالی به تعداد 60 نفر بودند و به روش سرشماری کامل از تمام آنان نظرخواهی شد. ابزار جمع‌آوری پرسشنامه محقق‌ساخته بود که روایی و پایایی صوری آن از طریق مراجعه به 15 نفر از اعضای جامعه آماری و استفاده از نرم افزار آماری spss به دست آمد. نتایج کلی پژوهش حاکی از آن است که کشورهای منتخب بررسی به ابعاد پنج‌‌گانه ارزیابی شامل زمینه، درونداد، فرایند، برونداد و پیامد، که بر گرفته از الگوی سیپو (CIPPO) است، توجه شایانی دارند و نیز مشخص شد که میزان توجه نهادهای نظارتی به ابعاد و مؤلفه‌های ارزیابی در کشور ایران در حد کم و بسیار کم است. در نهایت، چارچوب ادراکی مورد انتظار با توجه به نتایج به-دست‌آمده ارائه شد که در آن شورای‌عالی ارزیابی آموزش‌عالی نقش سیاستگذاری و هدایت فعالیت تمام نهادهای مربوط به ارزیابی آموزش‌عالی را بر عهده دارد و مشتمل بر چهار رکن: فلسفه و اهداف، مبانی نظری، مراحل اجرا و نظام بازخورد بانک اطلاعات و مهندسی مجدد است.
واژه‌های کلیدی: چارچوب ادراکی، الگوی سیپو (CIPPO)، نظارت، آموزش عالی.
متن کامل [PDF 243 kb]   (2362 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۹/۱۲/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahrezaei S R. The State of Higher Education Evaluation in the Country and the Formulation of Conceptual Framework. IRPHE. 2011; 16 (2) :41-60
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-865-fa.html

شاهرضائی سید رسول. بررسی وضعیت ارزیابی در آموزش‌عالی کشور به منظور ارائه یک چارچوب ادراکی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1389; 16 (2) :41-60

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-865-fa.html



سال 16، شماره 2 - ( تابستان 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3731