[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 16، شماره 3 - ( پاییز 1389 ) ::
جلد 16 شماره 3 صفحات 23-44 برگشت به فهرست نسخه ها
شیوه‌های مشارکت اعضای هیئت علمی در برنامه‌ریزی درسی دوره تحصیلات تکمیلی
فریدون شریفیان 1، دکتر سید مصطفی شریف2، دکتر سید ابراهیم جعفری2، دکتر نعمت اله موسی پور3
1- دانشجوی دکتری رشته برنامه‌ریزی درسی دانشگاه اصفهان ، f.sharifian2005@yahoo.com
2- گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
3- گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده:   (10630 مشاهده)
هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مشارکت اعضای هیئت‌علمی در برنامه‌ریزی درسی دوره تحصیلات تکمیلی است. روش پژوهش میدانی و توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن اعضای هیئت علمی دانشگاههای اصفهان (466 نفر) و صنعتی اصفهان (412 نفر) بوده است. برای انتخاب اعضای هیئت علمی دو دانشگاه از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با حجم استفاده شد و 83 نفر از اعضای هیئت علمی در این پژوهش شرکت داده شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌های این پژوهش پرسشنامه محقق‌ساخته بوده ‌است. برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوا و برای تعیین پایایی آن از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. پایایی گام تعیین ساختار کلی رشته و درسها 80/.، تعیین هدفهای برنامه‌درسی 86/.، انتخاب و تدوین محتوا 89/.، اجرای برنامه‌درسی 81/.، ارزشیابی برنامه‌درسی 88/. و پایایی گام تغییر برنامه‌درسی 91/. بوده است. نتایج پژوهش نشان داده است که در وضعیت موجود، اعضای هیئت علمی با شیوه حضور خود در برنامه‌ریزی درسی دوره تحصیلات تکمیلی مشارکت دارند. در وضعیت مطلوب، اعضای هیئت علمی هر دو دانشگاه در گام اجرای برنامه‌درسی بر نقش خود به عنوان مجری برنامه‌درسی تأکید ویژه‌ای داشته‌اند. با وجود این، در گامهای طراحی برنامه‌درسی که شامل تعیین ساختار کلی رشته و درسها، تعیین هدفها و انتخاب و تدوین محتواست، در هر دو دانشگاه شیوه مشارکت اعضای هیئت علمی برجسته انتخاب شده است. در دانشگاه اصفهان، علاوه بر شیوه مذکور، مشارکت حداکثری نیز ترجیح داده شده است. در دو گام ارزشیابی و تغییر برنامه‌درسی در هر دو دانشگاه، اعضای هیئت علمی تمایل داشته‌اند تا اعضای هیئت علمی برجسته گروه و نماینده اعضای هیئت علمی در این دو گام مشارکت کنند.
واژه‌های کلیدی: مشارکت، عضو هیئت علمی، برنامه‌ریزی درسی، دوره تحصیلات تکمیلی.
متن کامل [PDF 258 kb]   (1698 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: برنامه ریزی درسی و آموزشی
دریافت: ۱۳۹۰/۳/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifian F, Sharif M, Jafari E, Mosapour N. Participation Styles of Faculty Members in Postgraduate Curriculum Development. IRPHE. 2010; 16 (3) :23-44
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-932-fa.html

شریفیان فریدون، شریف سید مصطفی، جعفری سید ابراهیم، موسی پور نعمت اله. شیوه‌های مشارکت اعضای هیئت علمی در برنامه‌ریزی درسی دوره تحصیلات تکمیلی . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1389; 16 (3) :23-44

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-932-fa.html



سال 16، شماره 3 - ( پاییز 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3792