[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 16، شماره 3 - ( پاییز 1389 ) ::
جلد 16 شماره 3 صفحات 85-105 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش کارآفرینی بر رفتار کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه پیام نور کرمانشاه: رویکرد مدلسازی معادله ساختاری
شهرزاد بارانی1، کیومرث زرافشانی2، سهراب دل انگیزان3، سیده مریم حسینی لرگانی 4
1- کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه
2- دانشیار دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه
3- استادیار عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه
4- عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ، smhlargani@gmail.com
چکیده:   (13385 مشاهده)
در گستره هزاره جدید آموزش کسب و کار و فرهنگ کارآفرینانه می‌تواند راهکار ارزشمندی برای ایجاد تفکر کارآفرینی و اشتغال دانش‌آموختگان آموزش‌عالی و به موازات آن بهبود بحران بیکاری جامعه باشد. با این حال، ارتقای کارآفرینی از طریق آموزش با چالش همراه بوده و بررسیهای مرتبط با تأثیر آن به‌خصوص بر نیت و رفتار کارآفرینانه فراگیران نسبتاً بدون آزمون باقی مانده است. لذا، پژوهش حاضر با هدف کلی بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی بر رفتار کارآفرینانه دانشجویان با کاربرد تئوری رفتار برنامه ریزی شده Ajzen انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان رشته مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور کرمانشاه تشکیل دادند (220N=). از این تعداد 140 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول Krejcie and Morgan (1970) انتخاب شدند. به منظور آزمون فرضیات پژوهش به روش مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل واریانس چند متغیره، از دو گروه- افرادی که در دوره‌های آموزش کارآفرینی شرکت کرده بودند و افرادی که در این دوره‌ها شرکت نکرده بودند - بهره گرفته شد. بر اساس یافته‌ها، فرضیه‌های اصلی پژوهش مبنی بر ارتباط مثبت و معنادار نیت کارآفرینانه دانشجویان با نگرش نسبت به کارآفرینی، هنجارهای ذهنی، باور به خودکارآمدی و رفتار کارآفرینانه و تأثیر مثبت و معنادار آموزش کارآفرینی بر نگرش نسبت به کارآفرینی، هنجارهای ذهنی و باور به خودکارآمدی تأیید شد.
واژه‌های کلیدی: آموزش کارآفرینی، نیت کارآفرینانه، رفتار کارآفرینانه و مدلسازی معادله ساختاری.
متن کامل [PDF 253 kb]   (2841 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۰/۳/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barani S, Zarafshani K, Delangizan S, Hosseini Largani M. The Influence of Entrepreneurship Education on Entrepreneurial Behavior of College Students in Kermanshah’s Paiam-Noor University: Structural Equation Modeling Approach. IRPHE. 2010; 16 (3) :85-105
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-936-fa.html

بارانی شهرزاد، زرافشانی کیومرث، دل انگیزان سهراب، حسینی لرگانی سیده مریم. تأثیر آموزش کارآفرینی بر رفتار کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه پیام نور کرمانشاه: رویکرد مدلسازی معادله ساختاری. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1389; 16 (3) :85-105

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-936-fa.html



سال 16، شماره 3 - ( پاییز 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3662