[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 16، شماره 3 - ( پاییز 1389 ) ::
جلد 16 شماره 3 صفحات 125-141 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل عاملی مهارتهای حرفه‌ای لازم برای موفقیت شغلی از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشکده‌های کشاورزی ایران
احسان قلی فر 1، دکتر سید یوسف حجازی2، دکتر سید محمود حسینی3
1- کارشناس ارشد آموزش کشاورزی دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران ، Ehsan.gholifar@gmail.com
2- استاد دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران
3- دانشيار دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران
چکیده:   (10593 مشاهده)
برای ایجاد تغییرات چشمگیر در بخش کشاورزی هر کشوری تدوین برنامه‌های کاربردی برای شناسایی نیازهای حرفه‌ای و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای رشد مهارتهای حرفه‌ای اعضای هیئت‌علمی آن کشور امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل مهارتهای حرفه‌ای لازم برای موفقیت شغلی از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی دانشکده‌های کشاورزی ایران بوده است. روش پژوهش توصیفی – پیمایشی بوده است و جامعه آماری آن را اعضای هیئت‌علمی دانشکده‌های کشاورزی ایران (1837 N=) تشکیل داده‌اند. با استفاده از جدول نمونه‌گیری مورگان تعداد 327 نفر به عنوان نمونه تعیین شدند که در نهایت، برای افزایش دقت نتایج، حجم نمونه به 404 نفر افزایش یافت. برای تعیین تعداد اعضای هیئت‌علمی و تعداد دانشکده‌ها از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با انتساب متناسب و سپس، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده از میان دانشکده‌های کشاورزی ایران‌ 12 دانشکده انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه‌ای بود که روایی آن بر اساس نظرجمعی از اعضای هیئت‌علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و صاحبنظران مربوط تأیید شد و برای تعیین میزان پایایی بخشهای مختلف از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد (78/0 تا 92/0). داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS:win16 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج آزمون t نشان داد که تفاوت معناداری بین مدرک تحصیلی (کارشناسی‌ارشد و دکتری) و محل تحصیل (داخل یا خارج از کشور) اعضای هیئت‌علمی از نظر مهارتهای حرفه‌ای وجود دارد. همچنین، نتایج آزمون مقایسه میانگین (F) نشان داد که تفاوت معنا‌داری بین مرتبه علمی (مربی، استادیار، دانشیار و استاد) اعضای هیئت‌علمی مورد مطالعه از نظر مهارتهای حرفه‌ای وجود دارد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی پنج عامل مهارتهای فناوری اطلاعات، مهارتهای ارتباطی، تسلط بر محتوا، راهبردهای تدریس و یادگیری و بالندگی حر‌فه‌ای در مجموع حدود 641/58% از کل واریانس را تبیین کردند.
واژه‌های کلیدی: مهارتهای حرفه‌ای، آموزش عالی کشاورزی، اعضای هیئت علمی، دانشکده‌های کشاورزی ایران.
متن کامل [PDF 248 kb]   (1715 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۰/۳/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholofar E, Hedjazi S Y, Hosseyni S M. Exploratory Factor Analysis of Required Professional Faculty Skills for Job Success from Iran’s Colleges of Agriculture Faculty Members Perspectives . IRPHE. 2010; 16 (3) :125-141
URL: http://journal.irphe.ir/article-1-938-fa.html

قلی فر احسان، حجازی سید یوسف، حسینی سید محمود. تحلیل عاملی مهارتهای حرفه‌ای لازم برای موفقیت شغلی از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشکده‌های کشاورزی ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1389; 16 (3) :125-141

URL: http://journal.irphe.ir/article-1-938-fa.html



سال 16، شماره 3 - ( پاییز 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3752